Een lezing, workshop of presentatie geven, is dé manier om kennis uit te wisselen, anderen te inspireren en gelijkgestemden te ontmoeten. Maar tussen drukke programma’s door, is het moeilijk om waardevolle connecties te leggen. Door geïnteresseerden uit te nodigen voor een een-op-een vervolggesprek, haal je meer uit een evenement.
Er zijn mensen bij wie spontaan het angstzweet uitbreekt wanneer ze denken aan spreken voor een publiek en er zijn mensen die hopen dat ze zoveel mogelijk geïnteresseerden kunnen bereiken. Behoor je tot de tweede groep? Dan haal je waarschijnlijk plezier uit spreken voor groepen. Niets is fijner dan een passie te kunnen uitdragen. Maar het draait om meer dan dat.
Een evenement is de ideale plaats om nieuwe mensen te ontmoeten die jouw interesses delen. Mensen met wie je ideeën en ervaringen kan uitwisselen. Wie het goed aanpakt, komt thuis met een breder netwerk, nieuwe ideeën en een portie verse energie. Dat is de ideale situatie.
In de praktijk hebben bijna alle evenementen een heel vol programma dat weinig tijd en ruimte laat om te netwerken. Voor sprekers is het een hele uitdaging om uit het diverse publiek contact te maken met die bezoekers die speciaal voor jou gekomen zijn. En dat zorgt voor frustratie bij aanwezigen.
Voor sprekers is het een hele uitdaging om in het vaak grote en diverse publiek contact te maken met die mensen in de zaal die speciaal voor jou gekomen zijn en niet gewoon een uurtje vullen tot de volgende spreker.
Voor bezoekers kunnen frustraties over die ene interessante spreker die je achteraf niet aan durfde te spreken met jouw vragen. Frustratie over een boeiende persoon die je achteraf niet meer terugvindt op de netwerkborrel. Frustratie over de krappe tijdspanne tussen twee sessies om jouw vragen te kunnen stellen. Hoe kan je slimmer en effectiever de juiste connecties leggen op een evenement?
Online vervolg
De klassieke oplossingen voor dit probleem? Visitekaartjes uitdelen bij aanvang van een voordracht of na afloop meegeven dat mensen met vragen een mailtje mogen sturen. Het probleem met die stoffige recepten is dat ze ondertussen onderdeel zijn geworden van de cultuur op zo’n evenement. Ze gelden als algemene beleefdheidsregels.
Met andere woorden: niemand weet nog in hoeverre je écht meent of ze na afloop een mailtje kunnen sturen. Daar is die drempel weer.
Uitnodigen voor Linkedin is een algemene beleefdheid geworden die vaak geen opvolging krijgt.
Tijd voor een nieuw recept. Waarom zou het netwerken te stoppen na het event? Dat jij en jouw publiek straks niet meer in dezelfde ruimte zijn, hoeft niet te betekenen dat jullie geen ideeën meer kunnen uitwisselen. Waarom zou je geïnteresseerde bezoekers niet uitnodigen voor een vervolg op jouw lezing of presentatie? Online, één-op-één en tegen een (kleine) betaling.
Video-call
Door aanwezigen uit te nodigen voor een (betaalde) follow-up video-call, maak je het mogelijk om een pak meer connecties te leggen dan wanneer je je beperkt tot de tijd en ruimte van het evenement.
Door bijvoorbeeld in de week na het evenement een namiddag te blokkeren voor geplande opvolging, kan je van achter jouw computer een relevant en kostbaar vervolg geven aan jouw lezing of presentatie. Geïnteresseerden krijgen van hun kant de tijd om verdere vragen voor te bereiden en ze te stellen in hun eigen tijd. Geen frustratie meer om (te) strakke tijdschema’s of gemiste ontmoetingen op de netwerkborrel.
Het financiële aspect geeft dan weer controle over toegankelijkheid. Door een vergoeding te vragen, toon je dat jouw kennis en ervaring van waarde zijn. Maar om connecties aan te moedigen of drempels weg te nemen, kan je kortingen geven voor aanwezigen van het event.
Op die manier bereik je niet alleen meer gelijkgestemden, het laat je toe om dieper met hen in gesprek te gaan. Zo haal je op meer dan één manier rendement uit jouw presentatie.
Heb je zelf ervaring als spreker? Interesse om na afloop effectief en relevant in contact te komen met jouw publiek en jouw netwerk. Neem dan contact met ons op.
Comments