top of page
mark beekman

Waarom je medewerkers een mentor moet gunnen

Bijgewerkt op: 5 apr 2021

Investeren in medewerkers loont, zo weet ondertussen elke manager. Maar hoewel diezelfde managers en bedrijfsleiders vandaag vlot betalen voor (dure) bijscholingen en workshops, is een mentorprogramma voor werknemers binnen bedrijven veel minder ingeburgerd. Onterecht, en wel hierom:


Doorgeven intellectueel kapitaal

Oudere werknemers bezitten heel wat kostbaar intellectueel kapitaal en hebben al vele trainingen gehad. Ze hebben tonnen ervaring en kennen als geen ander de valkuilen van een bepaalde job of sector. Een mentorprogramma is de ideale manier om te verzekeren dat deze waarde niet verloren gaat. Door op te treden als mentor, krijgen senior werknemers de kans om op een heel organische manier hun kennis door te geven. Zo vermijd je dat jongere werknemers dezelfde fouten maken.


Loyaliteit

Werknemers die een mentor krijgen toegewezen, krijgen een extra, nieuwe verbinding met het bedrijf waar ze werken. Ze begrijpen beter hoe ze hun job kunnen doen en wat de impact is van hun rol in het bedrijf. Omdat er iemand binnen het bedrijf tijd en kennis investeert in hen, voelen ze zich bovendien meer gewaardeerd. Dat alles bevordert de loyaliteit tegenover de werkgever en maakt dat dat ze langer bij het bedrijf blijven.


Werknemers die een mentor krijgen toegewezen, krijgen een extra, nieuwe verbinding met het bedrijf waar ze werken.

Dichten generatiekloof

Een mentor hebben biedt enorm veel voordelen dat spreekt voor zich, maar ook de mentor zelf haalt profijt uit een mentorprogramma. Zo is het een unieke kans voor een senior werknemer om bij te leren over trends in zijn of haar vakgebied of moderne manieren van werken.


We zeiden het al: arbeidsmarkt en economie evolueerden nooit sneller dan vandaag. De nieuwe technologieën en organisatievormen hebben een grote impact op de hedendaagse arbeidscultuur, die sterk verschilt met 10 jaar geleden. Zoiets kan fricties veroorzaken tussen verschillende generaties op de werkvloer.


Zo geloven vele oudere managers nog steeds dat werken op locatie een voorwaarde is voor een hoge productiviteit, terwijl jonge professionals - niet onterecht - afstandswerken net efficiënter vinden. Bedrijven waar jongere en oudere werknemers elkaar respecteren en kennis en gebruiken uitwisselen, halen daar voordeel uit. Een mentorprogramma kan die uitwisseling stimuleren.


Een mentor programma helpt de generatiekloof te verkleinen.


Meer werkplezier

Ken je dat gevoel: je wilt niets liever dan een probleem, uitdaging of doorbraak op het werk bespreken met vrienden of familie, alleen krijg je niet uitgelegd waarom het zo belangrijk is. Onderschat nooit het plezier van vakspecifieke vragen, ideeën en uitdagingen te kunnen delen met iemand die ze begrijpt. Een mentor levert zo’n klankbord. Dat maakt dat naast de voor de hand liggende professionele winsten, een mentor- menteerelatie ook sociaal heel wat voordelen biedt. En werkplezier, zo weet elke manager, is de beste motor voor productiviteit.


Onderschat nooit het plezier van vakspecifieke vragen, ideeën en uitdagingen te kunnen delen met iemand die ze begrijpt.

Aanduiden en wegnemen blockers

Misschien zijn het arbeidsomstandigheden, de communicatiecultuur of gewoon een werkplek: iedere werknemer heeft bepaalde blockers, dissatisfiers of demotivatoren, zaken die hen ervan weerhouden om beter te presteren of gelukkiger te zijn in hun job. Het probleem met demotivatoren? Ze blijven onbenoemd en gaan sluimeren.


Managers zijn nu eenmaal niet neutraal. Ze moeten ervoor zorgen dat het team blijft draaien en kortetermijndoelstellingen gehaald worden. Dat maakt dat blockers zelden aan bod komen op een klassiek evaluatiegesprek, wat ertoe kan leiden dat de onvrede van de werknemer alleen maar toeneemt, tot hij of hij uiteindelijk opstapt.


Een mentor staat verder af van de dagelijkse werkzaamheden en heeft geen persoonlijk belang bij het wel of niet goed functioneren van een werknemer. Daarbij gaat het bijna altijd om iemand met uitgebreide ervaring in het bedrijf. Dat maakt hem of haar uitermate geschikt om blockers te herkennen en benoemen. Eenmaal ze bekend zijn, kunnen manager en werknemer samenwerken om ze weg te nemen.


Carrièreplanning

Tot pakweg 10 jaar geleden was carrièreplanning heel eenvoudig: een afstudeerrichting kiezen, solliciteren en voilà: jouw loopbaan lag vast. Vandaag evolueren economie en arbeidsmarkt zo snel dat we onze eigen rol binnen een organisatie continu moeten herevalueren.


Daarbij kampen veel corporate omgevingen met het zogenaamde Peterprincipe: er is een sociaal gewenst carrièremodel, waardoor werknemers ‘stijgen’ tot een niveau van onbekwaamheid. Lang verhaal kort: er zitten heel wat mensen in een positie die niet matcht met hun talenten.


Jammer, want zo blijft er heel wat potentieel liggen. Een mentor kijkt met een andere bril naar een werknemer en zijn of haar capaciteiten. Die frisse blik helpt om werknemers te gidsen naar hun meest geschikte rol binnen de organisatie.


28 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page